onsdag 2 april 2014

1:a april

Nej, självklart vill c inte ha skatt på metanutsläpp från djuruppfödning som jag vågade påstå igår, alltså den 1 paril. Däremot är siffrorna jag använde korrekta. Dvs 1 kr skatt på griskött skulle ge ca 400 miljoner årligen till statskassan. Om inte konsumtionen påverkas alltså, vilket å andra sidan delvis skulle vara syftet med skatten. I alla fall skulle c faktist göra en insats för klimatet och finansiera satsningen på förnybart.

Men eftersom en sådan skatt skulle ogillas av en viktig väljargrupp för c så kommer man knappast föreslå den. På samma sätt så påstår ju c att närodlat skulle vara viktigare än produktionssättet. Vilket troligen gillas av stora väljaregrupper för c, men är en felaktig uppfattning enligt Naturskyddsföreningen (se t ex här och här). Men som sagt, c värnar om sina egna väljare snarare än miljön. Och satsningen på förnybart som energiministern så stolt annonserar? Jo, man kan spekulera i om inte den också riktar sig till stor del till de egna väljarna. För det är väl landbrukarna och markägare som har arealer för solceller, vindkraftverk eller biobränsle?

Slutligen, och man kan undra hur ofta det behöver sägas: Sveriges elproduktion är ur klimatsynpunkt extremt koldioxidsnål! En svensk kWh el ursakar runt 20 (!) gånger mindre CO2 utsläpp än en tysk eller dansk kWh. Ska man göra en insats för minskade CO2 utsläpp i Sverige är det elektrifiering av transporter som bör satsas på. Och kollektivtrafiken.

3 kommentarer:

  1. Hmm, jag tycker mig ha sett siffran 20 ggr tidigare, men hittade den inte igen när jag letade. Har du källhänvisning? Istället hittade jag andra siffror från EEA som gäller 2009 - 12 ggr i Tyskland, 7 ggr i Danmark.
    http://vansterteknik.wordpress.com/?p=1003&preview=true

    SvaraRadera
  2. Min siffror kommer från IEA. Länken hittar du mitt i denna post: http://stephanpomp.blogspot.se/2013/11/basta-anna-karin-hatt.html
    Där anger jag värdete 30 g per kWh för Sverige. Med IEAs Excel-fil hittar jag ett snittvärde på 24 g per kWh under 2001-2010. Motsvarande värde för Danmark är 417 g, Tyskland 498 g och EU 27 snittvärde är 384 g per kWh.

    SvaraRadera
  3. Perfekt, stort tack!

    SvaraRadera